זכויות יוצרים על תמונות באינטרנט – חשוב לדעת!

רבים מאיתנו ככותבי תוכן, מעצבים, מקדמי אתרים, משווקים וחיות אינטרנט בכלל מרבים להשתמש בתמונות לעיצוב אתרים כיוון שזה מושך את העין של המשתמשים וטוב למטרות קידום אתרים בגוגל ואחרות.

נכנסים למאגרים שונים של תמונות ומורידים. העניין שמבלי שיודעים בדיוק אילך לבדוק את זכויות היוצרים חשופים לתביעה שיכולה להגיע ל 100,000 ₪ על כל הפרה שיכולה לאיים על העסק שלכם או של הלקוחות שלכם.

הנושא מתחיל להיות סבוך כאשר מנסים להבין את התנאים של האתר הספציפי ממנו אנחנו מורדים בין אם בכסף ובין אם בחינם: מה היקף השימוש, האם צריך לתת קרדיט, האם לערוך שינויים.

לצורך הפשטות יצרו ברוב האתרים האלה סטנדרט בסיסי שאמור להסביר איך ניתן להשתמש בתמונה, גוף הקרוי creative commons. גוף זה ייצר מספר רמות של הגבלות של תמונות. כאשר כל צלם או אתר בוחר כיצד להגביל את המשתמשים שלו.

Creative commons, יצר שם רמות של חופש:

CC0– רמת החופש הגבוה ביותר, ניתן לערוך, לבצע שימוש מסחרי בתמונה וזאת מבלי לתת קרדיט ליוצר. בעצם אפשר להשתמש בתמונה באופן חופשי. אתר pixabay  ברובו עובד כך והנה דוגמה לאיך הוא מפרט את הזכויות על התמונה.

אך זה לא תמיד מספיק ויש להעמיק בפירוט אודות התמונה הספציפית, הנה דוגמא לשתי תמונות מאותו אתר עם רישיון CC0, לכאורה שימוש חופשי לגמרי של שתיהן אבל לאחר עיון מסתבר שהאחד מותרת לשימוש מסחרי והשניה לא:

מימין לתמונה מפורט כי התמונה מותרת ל- free to commercial use. ואילו:

כאן מצוין כי התמונה מותרת ל – editorial use only , הכוונה שאין לעשות שימוש מסחרי.

אתם שואלים כנראה האם עליכם להיות משפטניים בכדי להבין את ההבדל הקטנים הללו בהגבלות השונות.

אז התשובה היא לא אבל כן צריך לעיין ולהבין מה מותר ומה אסור. במקרה הזה ניתן ללחוץ על הלינק ולקבל פירוט אודות הכוונה של המגבלה בעניין הפרסום המסחרי. בשביל ללכת על בטוח כדאי אפילו לקרוא את תקנון האתר בו מפרטים את רמות זכויות היוצרים בהם האתר משתמש לסיווג של הרישיונות השונים.

CC BY ATTRIBUTION מתן קרדיט לצלם. מקובל שנותנים קרדיט מתחת לתמונה או בתחתית העמוד או בפוסט עצמו כמו שעושים פעמים רבות בפייסבוק. יש גם לצרף לינק ליצירה המקורית. לעיתים יש הוראות ספציפיות אחרות שיש לעיין בהם וליישם בהתאם אליהם. ההוראות עקב לחץ של בית המשפט להבלטה של ההוראות למתן קרדיט נותנים דגש רב בממשק שלהם. למשל באתר freepik.com ההוראות ברורות והם ייחודיות לאתר:

ניתן לראות כי יש הוראות איך לתת קרדיט ליוצר- להטמיע את הקוד הבא בקוד האתר:

Background vector created by Gordoba – Freepik.com

כך בעצם ניתן בחלק מקוד האתר אותו קרדיט. כלומר יש דרך מאוד מסוימת בהם אתר זה מאפשר מתן קרדיט. כל דרך אחרת תהווה הפרה כזאת או אחרת של השימוש בתמונה.

מה עלול לקרות אם אני לא נותן קרדיט לבעל התמונה?

זכויות יוצרים על תמונות לאינטרנט

ניתן להיחשף לתביעה ובייחוד כאשר הראיות לכך שהפרת את זכויות היוצרים הם מוצקות, מספיק צילום מסך של האתר שלך שלא נותן קרדיט לצלם וזו ראיה מאוד חזקה שיהיה לך קשה לסתור אותה. כך בעצם ההפרה מוכחת ואתה חשוף לפיצוי של אלפי שקלים.

CC BY-ND , ATTRIBUTION NODRIVES– יש לתת קרדיט ליוצר אך אסור לעשות שינוי ביצירה. במידה ונעשית עריכה על התמונה לא ניתן להפיץ את התמונה לאחר השינוי.

CC BY-NC , ATTRIBUTION NONCOMMERCIAL– יש לתת קרדיט ואוסר להשתמש למטרות מסחריות.

ברמות הבאות יש שילוב זכויות כמו למשל: שימוש לא מסחרי ומתן קרדיט או שימוש לא מסחרי ואסור לעשות שינוי ביצירה.

בדרך כלל האייקונים הבאים יופיעו באתרים השונים:

זה אתרים חינמיים, מה קורה באתרים בתשלום?

הנטייה לחשוב שכאשר רוכשים תמונה ניתן להשתמש בה בחופשיות כמעט מוחלטת אך לא כך הדבר. המגבלות העיקריות בנושא בד”כ, נלקח מאתר istockphoto.com :

האם ניתן לרכוש עבור לקוח תמונה: באם אין את האפשרות לחייב את הלקוח על תנאי השימוש של האתר אז אין אפשרות לקנות עבור לקוח. לכן, לעיתים הדרך הבטוחה ביותר היא שהלקוח יקנה עם האמצעי תשלום שלו ועל שמו את התמונה.

האם ניתן לספקים להשתמש בתמונה: התשובה היא שכן רק במידה והשימוש הוא עבור הפרויקט הספציפי. דבר שמקים עליכם אחריות לעקוב או להחתים את הספק על הסכם שהוא מתחייב לא להפר זכויות ולהשתמש בתמונות רק עבור הפרויקט הנוכחי, כך שלא יווצר מצב שהוא חושב שהוא יכול לעשות לעצמו תיקייה על המחשב של תמונות שנרכשו עם רישיון.

האם ניתן להשתמש בתמונה כאייקון בלוגו? לא, אסור להשתמש בתמונה ברישום סימן מסחר, שם מסחרי, מדגם, שם מסחרי ועוד.

האם ניתן להשתמש לצורך דפוס כמו כרטיסי ברכה? יש לכך רישיון מיוחד שנקרא רישיון מורחב המאפשר שימוש עד כמה אלפי עותקים, תלוי במוצר המודפס כמו למשל- כוס, חולצה, כרטיסי ברכה ועוד.

מקרים יותר פרקטיים

האם כדרופשיפר ניתן לקחת תמונות קיימות מאתרים אחרים ולהעתיק לחנות שלך?

זוהי הפרת זכויות יוצרים של מי שצילם במקור את המוצר. מומלץ לצלם בעצמך את המוצר או לבקש רשות מבעל התמונה וליצור עימו קשר.

האם כצלם חתונות יש לי זכות על התמונות של בני הזוג

בהחלט, יש לך זכות מוסרית על התמונות והשימוש הוא לא חופשי באופן מוחלט לזוג שהתחתן, כדאי לעשות הסכם מסודר שמסדיר את הזכויות שימוש שלהם.

תמונות מדפי אינסטגרם אחרים?

זו נחשבת הפרת זכויות יוצרים של הצלם המקורי של התמונה.

העתקת תוכן מבלוגים?

העתקת תוכן מבלוגים היא אסורה ולא ניתן להעתיק פסקאות שלמות.

לסיכום, יש לבחון היטב את תנאי האתר ממנו את מורידים תמונות. לא כדאי לקחת סיכונים בתחום ואם יש ספק כדאי לשאול.

התוכן אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך רק עליו לצורך נקיטת פעולה או החלטה.

לקריאה נוספת:

כתיבה שיווקית – כמה זה עולה?

מעונינים לראות עבודות שלנו?

סגירת תפריט