לוגו, מיתוג ומה שביניהם

אחת מהלקוחות שלנו אמרה בהתפעלות : “פשוט לקחתם אותי ועשיתם ממני לוגו”

זה אולי נשמע מצחיק אבל יש אמת מאוד מוצקה מאחורי אמירה זו

אז מהו למעשה מיתוג עסק, ומדוע עיצוב לוגו מקצועי וייחודי הוא דבר כל כך קריטי לעסקים בזמנינו?

באופן כללי ועל רגל אחת – מיתוג לעסק הוא תהליך אסטרטגי שבו נוצר מותג חדש או משתדרג מותג קיים, ויוצרים אותו על פי הערכים והמסרים הרצויים שאותו העסק רוצה לשדר להעביר ולהחדיר, ולמעשה יוצרים זאת על ידי מכלול של צורות וצבעים ואלמנטים גרפיים ומילים – אשר כולם מאפיינים ומבטאים ומשקפים את מהות וסגנון אותו העסק ואת יתרונותיו הייחודיים.

מיתוג לעסק שהוא טוב ומקצועי הוא כזה שיגרום ללקוח הפונטציאלי להשתכנע שאותו השירות או המוצר המוצע יכול לשפר את מצבו ולתת לו איזה רווח מבחינה כלשהיא, וגם ישדר אמינות או כל מסר חיובי אחר שאותו העסק רוצה להעביר, וימשוך את ליבו של הלקוח. 

והרבה עסקים שיצרנו להם תדמית מקצועית ומרשימה על ידי עיצוב גרפי ואסטרטגיה נכונה, והאיכות והשירות שלהם היה בהתאם – בתוך זמן מועט הצליחו להוציא את הפוטנציאל שהיה טמון בהם מהכח אל הפועל ולהגיע להישגים מרשימים, והיו כאלו שהפכו מעוסק פטור לעוסק מורשה, ומחנות קטנה לכמה סניפים וכדומה.

וכמובן שאין נוסחה אחת לכל העסקים, אלא כל עסק צריך בנייה ועיצוב על פי מהותו וסגנונו, ועל פי קהל היעד שלו, ועל פי המסר שרוצה להעביר, והערכים שרוצה לשדר.

עיצוב לוגו לעסק הוא הבסיס והיסוד של כל העסק – כי לוגו מקצועי מסמל את מהות העסק, ועל פי השפה העיצובית של הלוגו מעצבים גם את שאר כלי הפרסום של אותו העסק – את כרטיס הביקור ואת האתר וכדומה.

ומעניין לגלות שלוגו זה ממש לא המצאה חדשה, בספרים עתיקים מובא דבר מעניין – שהמקור של עיצוב לוגו התחיל כבר לפני אלפי שנים שהיו החכמים הקדמונים מסתירים כל מיני חכמות וסודות על ידי שהיו מציירים איזה סמל שבו מרומזת אותה החכמה או הסוד.

ותכל’ס – מהו בעצם התהליך של עיצוב לוגו לעסק למעשה? או במילים אחרות – מאיפה מתחילים?

עיצוב לוגו לעסק הוא תהליך המתחיל משלב ההכרות עם הלקוח והעסק על ידי שאילת שאלות רלוונטיות והתמקדות באופי ומהות העסק וקהל יעד ספציפי. ככל שנדייק ונתמקד ככה נגיע לתוצאה טובה יותר. 

לוגו צריך להיות אסתטי, זכיר ונעים ובעל חן, אבל קודם כל רלוונטי,

זו בעצם סוג של לוליינות שדורשת מקצועיות רבה ויצירתיות… 

ולכן לא מספיק בשביל זה רק גרפיקאי שיודע לעצב דברים יפים, אלא צריך מעצב גרפי שמוכשר גם באומנות המיתוג.

וכאשר הלקוח מקבל את הסקיצות הראשוניות של הלוגו, יש 3 אפשרויות לתגובות נפוצות:

1. (זה האופציה הכי כייפית) הלקוח מתאהב בלוגו, ואומר בהתלהבות – כן!! כזה בדיוק רציתי! זה מושלם! ואז עוברים לשלב הליטוש, השיוף והדיוק הסופי, והלקוח מקבל את הקבצים של הלוגו.

2. הלקוח התחבר לסגנון אחד או שניים מהאפשרויות אך עדיין אין זה משביע את רצונו. אז עושים “חישוב מסלול מחדש” ויוצרים סבב נוסף של סקיצות לפי התיקונים או השינויים הנדרשים.

3. (האופציה ממש לא נעימה, לא ללקוח ובטח שלא למעצב…) הלקוח לא התחבר לאף סקיצה, והוא מרגיש שזה לא זה. זו אמנם אופציה נדירה, אך במקרה כזה פשוט מוחקים הכל ומתחילים מהתחלה, ובוחנים עוד אפשרויות רלוונטיות.

השורה התחתונה, שיצירת זהות לעסק, זה תהליך, לא מחייב שזה תהליך כל כך ארוך, לעיתים הוא ממש קצר, והעיקר שבסופו של דבר נוצרת זהות מדוייקת, אפקטיבית וייחודית!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן