הקשר בין חווית משתמש ו-SEO

בשביל להצליח עם אתר האינטרנט שלנו אנחנו חייבים להתמצא בהרבה נושאים שקשורים לבניים אתרים, יצירת תוכן ואפילו התנהלות עסקית. אתר משלנו הוא ההגדרה ל’מולטיטאסקינג’ כאש כל משימה כזו יכולה להיות מאד שונה מהקודמת או הבאה לה.

אז נכון, אפשר באמת לתת הרבה מהמשימות האלו לביצוע על ידי קבלני משנה. זה טיעון טוב, כיום לא ניתן להשתלט על כל המישורים של אתר אינטרנט באופן עצמאי וזה קשה אפילו לארגון גדול. מה שאתם כן חייבים לעצמכם אם אתם רוצים להצליח הוא לפחות להבין את הבסיס של הדברים. זה יעזור לכם להבין בעיות שיש לכם באתר וגם יעזור בהתנהלות עם אנשי המקצוע השונים.

המאמר הבא יעסוק בשני נושאים כאלו שאתם צריכים להבין, לפחות ברמה בסיסית. אנחנו נבחן את הקשר שקיים בין חוויית משתמש לקידום אורגני של האתר. מה קורה כאשר זה עובד נכון, היכן מופיעות הבעיות וגם כמה מילים על איך לתקן.

חוויית משתמש וקידום אתרים – ישור קו

שני המונחים האלו הם רק קצה קצהו של עולם שלם. מבחינתנו לשני התחומים יש משמעות. בואו ניישר קו בשביל שכשנזכיר את המונחים הללו בהמשך, נדע שאנחנו מתכוונים לאותו הדבר:

  • קידום בגוגל – הכוונה היא לקידום שנעשה ללא תשלום על פרסומות או דירוגים. קידום אתרים אורגני לוקח כמטרה להביא את האתר או דפים ממנו למקום עליון בתוצאות החיפוש. אחד הדברים החשובים כאן הוא להביא עמודים רלוונטים לחיפושים רלוונטים. לעיתים יש צורך גם בשירות של מקדם אתרים מקצועי.
  • חוויית משתמש – כאן אנחנו מדברים על איך שהאתר בנוי אבל צריך לשים טוב לב. לא מדובר על עיצוב או על יופי. חוויית המשתמש היא הדרך שבה הגולש מפעיל את האתר ונע בתוכו. מעבר לעיצוב יפה, יש משמעות גם לעיצוב שעובד טוב עם העין, העכבר והמסר שאנחנו רוצים שישדר.

עכשיו, כאשר הבנו את שני המונחים, בואו נצלול לפרטים על הקשר בינהם והקשר להצלחה של אתר אינטרנט.

חויית משתמש וקידום אתרים – אחד עובד בשביל השני

שני הגורמים הללו צריכים לשרת האחד את השני ובעיקר חוויית המשתמש צריכה לתרום לקידום האתר בתוצאות החיפוש בגוגל. האלגוריתם של גוגל נהיה יותר ויותר מתוחכם, והוא מצליח לגלות יתרונות של חוויית משתמש. הוא עושה זאת בצורה ישירה וגם עקיפה, כלומר דרך זיהוי של חוויית המשתמש דרך תגובות הגולשים, בראשן נטישות וזמן באתר.

בואו נראה מהם הנושאים העיקריים מבחינת חוויית משתשמש שעוזרת לאתר להתברג גבוה בתוצאות החיפוש:

  •  ניווט – מבנה נכון של האתר, עוזר למשתמש להתמצא בו ולהגיע לאן שהוא חפץ בקלות. כך אנחנו מונעים מצב של משתמשים שעוזבים אתר בגלל שהתוכן שרצו לא היה זמין להם למרות שהוא כן קיים איפה שהוא באתר. זה מצב גרוע בו גם השקעתם בתוכן נכון, גם הצלחתם להביא תנועה רלוונטית לתוכן הזה אבל בכל זאת התרחשה נטישה. היררכיה נכונה וחשיבה על מבנה עוזרת הן לגוגל והן לגולשים להבין מה חשוב יותר ומה פחות באתר והיכן כל דבר ממוקם.
  • קישורים פנימיים – נמשיך עם הדוגמא של הגולש שנטש, היא היתה יכולה להמנע גם בזכות קישורים פנימיים טובים. אם רק היתה לו הפניה טובה לתוכן שרצה, הביקור שלו היה יכול להסתיים בהמרה. תכפילו זאת בכמה אלפים ותבינו את ההפסד שלכם. מומחה חוויית משתמש ידע היכן למקם קישור פנימי כזה על הדף באופן שיופיע מתי שידרש ויהיה ברור.
  • תאימות לניידים – הגלישה באתר שלכם מתבצעת מסוגים שונים של מכשירים. לכל מכשיר כזה יש כמובן גודל מסך שונה אבל לא רק זה ההבדל. לכל מכשיר צורת הפעלה מיוחדת. צורת ההפעלה גם תלויה מאד באתר. יכול להיות שישנם אתרים שהגלישה מהניידים נעשית בשמש חזקה או תוך כדי הליכה או כל מצב אחר. חוויית משתמש טובה תאפשר לכל גרסה של האתר להיות אופטימלית לשימוש שלה. זה המקום כמובן להזכיר חדשות קצת ישנות והן שגוגל מצפה לראות גרסאות מובייל מתאימות לאתר שלכם. בכמה מקרים הוא אפילו יתיחס אליהם כגרסא העיקרית של האתר כאשר האתר ה’רגיל’ הוא בעצם ‘גרסת הדסקטופ’ שלו.
  • אופטימיזציה של משפך מכירה – משפך המכירה הוא הדרך שעושה הגולש מכניסה לאתר ועד מכירה. אם יש לכם המרה אחרת, העיקרון עדיין זהה. הדרך הזו מתחילה במקומות שונים אבל מסתיימת באחד, מכאן צורת המשפך. מתכנן חוויית משתמש בונה למעשה ‘שבילים’ באתר שמובילים מכל מיני מקומות אל המכירה או ההמרה. כמובן שדרך קצרה עדיפה על דרך ארוכה אבל גם כאן נדרש שיקול דעת. אולי הגעה מוקדמת מידי למכירה תיצור דווקא נטישה? מומחה חוויית משתמש ידע להעביר את הגולש דרך השלבים השונים שיכינו אותו למכירה.

קונפליקטים בין חוויית משתמש לקידום אתרים

חשוב להכיר את שני הנושאים הללו לעומק. בדרך כלל הם יבוצעו על ידי שני אנשי מקצוע שונים: מקדם אתרים ואיש UX UI. לעיתים יכול להיווצר קונפליקט בין הצרכים של חוויית המשתמש לאלו של קידום האתרים. זה יכול להיות על רקע הרצון להשתמש באלמנטים גרפיים שאולי יסבכו את האתר. במקרים אחרים ידחוף המקדם לדפים עתירי מלל ואילו מעצב חוויית המשתמש ירתע מכך. כאשר קונפליקטים כאלו נוצרים, צריך יהיה למצא פתרון שמפשר בינהם בצורה הטובה ביותר.

סיכום

ראינו איך שני תחומים שכל אחד מקיף נושאים וניואנסים רבים משתלבים יחדיו וקשורים זה בזה בכל הנוגע להצלחה עסקית של אתר. מילה אחרונה לגבי גוגל. היא שמה לה למטרה להביא למשתמשים שלה אתרים מעולים שיספקו להם את המידע שביקשו. זו הסיבה שגוגל משקיעים הרבה בשיפור היכולות שלהם לזהות חוויית משתמש טובה. מכאן נובע שכדאי להשקיע בתחום מכיוון שהוא יעשה יותר ויותר מהותי ככל שיצאו גרסאות חדשות לאלגוריתם החיפוש של גוגל.

מעונינים לראות עבודות שלנו?

סגירת תפריט